FAQ om transportband i gummi
Vad är och hur funkar ett transportband? några frågor, några svar.

Vilket är bäst - Kallvulk eller varmvulk?
Båda metoderna är likvärdiga och kompletterar varandra. Dagens kallvulksmaterial ger i vissa
fall ett bättre resultat än varmvulk, dock måste man ibland välja varmvulk, exempelvis för värme-
beständiga band.
Hur hög temperatur tål kallvulk?
Tillverkarnas rekommendationer (som man alltid bör följa) anger ca 70 grader Celsius som
högsta temperatur. I praktiken ligger den definitiva gränsen på strax under 90 grader Celsius,
men att utnyttja detta kontinuerligt är ytterst olämpligt.
Hur mycket förlänger sig banden i värme?
Banden blir faktiskt kortare i värme! Det låter kanske konstigt, men beror på att värmen orsakar
en volymutvidgning. Eftersom garnet i vävarna är tvinnat i speciellt framräknade vinklar orsakar
volymutvidgningen ("svällningen") en sammandragande kraft i längsled. Längdförändringen är
emellertid så liten att den är försumbar.
Vissa band åldras och spricker mer än andra. Varför?
Det som framför allt bryter ner gummit är ozon, som förekommer rikligt kring elmotorer, och
UV-strålning i solsken. Banden är numera ganska väl skyddade mot dessa angrepp.
För speciella länder, exempelvis i Afrika, levereras en typ som kallas ''tropikkvalitet'' som har extra
väderskydd. Även värme orsakar åldring av gummit och man betraktar 70 grader Celsius som
övre gräns för vanliga standardkvaliteter.
Hur fort kan man köra transportband?
För bandet finns egentligen ingen gräns. Vid hastigheter över ca 7 m/s måste man välja balanserade
rullar och trummor vilka sedan ständigt måste ha tillsyn och underhållas. Detta blir i längden oekonomiskt
och därför är 6 m/s den praktiska maximala bandhastigheten.
Varför sväller vanligt slitgummi i olja men inte t.ex. nitrilgummi?
Slitgummi (naturgummi eller SBR) innehåller i princip samma molekyluppbyggnad som olja.
Detta innebär att det är lätt för oljan att förena sig med gummit som därmed ökar i volym.
Nitrilgummi har en annan uppbyggnad och kan alltså inte ta till sig oljan. Att man ändå får en
viss svällning beror på att en gummiblandning innehåller 15-20 olika ingredienser, varav några
kan ta till sig olja.
Hur mycket väger ett band egentligen?
Densiteten är ca 1, 1 g/cm3. Omräknat blir det 1, 1 kg/m2 för varje millimeter tjocklek.
Ett 1 meter brett band som är 10 millimeter tjockt väger alltså ungefär 11 kg per meter.
I dag är alla fabrikat lika bra, jag menar band som band, då kan jag väl köpa det billigaste
alternativet?
Det är knappast någon som skulle köpa helt omärkta däck till sin bil, även om bilen vore ett par år
gammal. Samma sak borde gälla för transportband. Ansvarar man för en anläggning som skall
vara driftsäker och samtidigt ekonomisk bör man köpa band från en välrenommerad tillverkare
och inte band där man kanske inte ens vet från vilken världsdel det producerats i. Det finns stora
kvalitetsskillnader mellan olika tillverkare och det band som kan förefalla billigt vid köp, kan visa
sig vara betydligt dyrare sett över bandets livstid. Köper man ett band från ett företag där tillverkaren
är känd och välrenommerad har man dessutom möjlighet att få hjälp om det skulle visa sig att det
är något fel på bandet man köpt. Den gamla sanningen -"Man får vad man betalar för", gäller även
för transportband.
Hur mycket kan man komprimera gummi?
Gummi är väldigt enkelt att trycka ihop om det samtidigt får svälla ut någon annanstans. Finns inte
denna plats för svällning kan man inte heller trycka ihop det. Detta innebär att gummi faktiskt betraktas
som inkompressibelt. Den kompression som trots allt ändå sker jämställs med t.ex. hydraulolja,
alltså ca 1 % per 100 bar.
Detta är ett axplock av frågor som kan dyka upp när det kommer till transportband och dess funktion, saknar du/ni några? hör av er till någon av våra medarbetare på kontaktsidan så hjälper vi er.